ÚJ motorok
150 EXC TPI 2020

A 2020-as modellévre a legkönnyebb és legfürgébb kis KTM kétütemű enduro is megkapta a TPI rendszert, amivel teljesíti az EURO 4-et. Újra teljes a kétütemű enduro paletta. Nincs több fúvókázás és üzemanyag pancsolás – soha nem volt még ennyire könnyű használni egy kis kétüteműt. Az eddig is szuper agilis gép 2020-ra új vázat is kapott, ami tervezett rugalmasságának és egyéb előremutató megoldásainak hála, páratlan versenyképességgel ruházza fel az E1 kategóriában.

Listaár*: 2 810 000 Ft
KONFIGURÁTOR
ERŐFORRÁS
Típus1 hengeres, 2 ütemű
Hengerűrtartalom143.7 cm³
Furat/löket58 mm/ 54.5 mm
Indítás/akkumulátorÖnindító/-
Erőátvitel6 fokozat
HűtésFolyadék hűtés
KuplungNedves, többtárcsás DDS kuplung, Brembo
EMS/GyújtásContinental
VÁZ
TípusKözponti, dupla bülcsőváz 25CrMo4 acél
Hátsó futóműWP Xplor PDS
Rugóút elöl/hátul300 mm/ 310 mm
Első/hátsó fékBrembo 2 dugattyús úszóágyazású féknyereg, tárcsafék 260 mm/ Brembo 1 dugattyús úszóágyazású féknyereg, tárcsafék 220 mm
LáncX-gyűrűs 5/8 x 1/4
Szabad magasság370 mm
Ülésmagasság960 mm
Üzemanyag tank9 l
Tömeg (üzemanyag nélkül)96.8 kg

Erőforrás

A 150-es kétütemű blokk alapvetően megújult 2020-ra. Ez a mérnöki műremek új henger kialakítással, tranfer port injection technológiával és egy sor egyéb újítással a valaha volt legkifinomultabb kis kétütemű, ami a teljes fordulatszám tartományban felül kerekedik ellenfelein. A könnyedséghez lágy teljesítményleadás is párosul, így téve minden eddiginél könnyebbé a használatot. Teljesíti az Euro IV-et és nem csupán önmagában zöld, de konkurencia is belezöldül az irigységbe.

 

Henger

A KTM 150 EXC TPI hengerének furata 58mm és egy kifinomult power szelep gondoskodik szokatlanul lágy karakterisztikáról. A befecskendezőket a henger két oldalán kialakított üreg fogadja, innét látja el üzemanyaggal a hátul elhelyezett, úgynevezett transfer portokat. (A TPI lényege, hogy a befecskendező nem a szívócsőbe juttatja  az üzemanyagot, hanem ezekbe a transfer portokba.) A feláramló levegővel szemben történő lefelé irányuló befecskendezés tökéletesen porlasztja az üzemanyagot, ami tökéletesebb égést, így kevesebb káros anyag kibocsátást és fogysztás csökkenést eredményez. A henger hátsó felén egy csőben kapott helyet a nyomásmérő, ami a vezérlő egységet látja el folyamatosan feldolgozandó adatokkal. A 2020-as modellekben új a power szelep, csakúgy mint a kipufogó kamra kialakítása. Fontos apróság, hogy az új modellekben már hagyományos gyújtógyertya használható.  

Forgattyúsház

A kompakt blokk magasnyomású öntési eljárással készült, így lehetséges, hogy egyszerre legyen ellenálló és könnyű. Kialakításánál fogva a főtengely olyan közel kerül a tömegközépponthoz, amennyire csak lehetséges, ezzel is hozzájárulva a könnyebb kezelhetőséghez. A kuplung és gyújtás fedél speciális bevonata gondoskodik róla, hogy hosszú ideig úgy nézzen ki, mint az új.

Váltó

A KTM 150 EXC TPI 2020-ra új, robusztusabb 6 sebbességes váltót kapott, melyet a PANKL RACING SYSTEMS szállít. Az áttételek az elődhöz képest nem változtak, de erősebb, kovácsolt alapanyagból készültek, hogy még tartósabbak legyenek. A TPI másik különlegessége az úgynevezett no-dirt váltókar, ami a lábtartóhoz hasonlóan megakadályozza, hogy annyi sár rakódjon rá, amennyi már akadályozza a váltást.   

 

Motorvezérlő rendszer (EMS)

A TPI modellek motorvezérlő rendszerének kontroll egysége (ECU) az ülés alatt helyezkedik el. Az ECU határozza meg a gyújtási időpontokat és befecskendezett üzemanyag mennyiségét, amit számos szenzor adatai alapján számol. Ezek a légbeömlő nyomásmérő, a gázállás, a vízhőmérséklet és egy külső légnyomás mérő szenzor. A magasság és a hőmérséklet kompenzációnak hála, nem kell többé a fúvókázással foglalkozni. Ha egy EXC TPI-re útólagosan felkerül egy hűtő ventillátor (az Erzbergrodeo kivitelen széria), azt a bekötés után az EMS automatikusan felismeri és működteti, további kapcsolók beépítésére nincs szükség. Opcionálisan gyújtástárkép választó kapcsolóval felszerelhető, ami lehetővé teszi, hogy akár menet közben is váltsunk az úgynevezett 'standard' és 'advanced' mód között.     

 

Kuplung

A KTM által fejlesztett DS (diaphragm steel) kuplung kopásálló kosárral,ami egyben az első fokozat is extrém hőtűrő kopó lamellákkal és nitrátolt fémlamellákkal ellenálló, mégis kis kézi erővel működtethető. Kialakításának lényege, hogy a hagyományos tekercsrugók helyett egy lemez rugót alkalmaz, ami könnyebb működést eredményez. Kiegészítve a Brembo hidraulikus rendszerével erőkifejtés nélkül működtethető.

Olajpumpa

A keverék pancsolás a TPI tulajdonosoknak már csak emlék. A 2020-as modellek új olaj tartályt kaptak, aminek flexibilis rögzítése még hosszabb élettartamot és megbízhatóságot garantál. Betöltő nyilásánál egy szűrő hivatott megakadályozni, hogy szennyeződés jusson az olajba. A tartály alatt elhelyezett pumpa az olajat egyenesen a pillangószelep házba juttaja, ahol a beáramló levegővel keveredve jut be és keni a dugattyút és a főtengelyt. Az ECU a fordulatszám és a pillangószelep állás függvényében mindig optimális mennyiségű olajat pumpál. Az olaj betöltő nyílás az üzemanyag tank és a fejcső között helyezkedik el, az olaj a vázban kialakított lyukon kersztül éri el a tartályt. A TPI-nél átlagosan 1:80-as keverékkel lehet számolni, ami azt lejenti, hogy a 0,7 L-es tartály nagyjából 5 tank üzemanyaghoz elegendő.

Pillangószelep ház

A TPI újratervezett Dell'Orto pillangószelep háza 39 mm átmérőjű. A pillangószelepet dupla gázbowden köti össze a gázkarral. A pillangószelep szenzor szolgáltat adatot az ECU-nak. A 2020-as modellévre kifejleszett alapjárati rendszer precízebb beállítást tesz lehetővé, csakúgy, mint a továbbfejlesztett hidegindító rendszer. Az olajpumpából érkező olaj is itt keveredik ösze a beáramló levegővel. 

Generátor

A TPI megnövekedett áramfelvétele miatt egy nagyobb kapacitású, az EXC-F modelleken is használt 196 Wattos generátor kerül beépítésre.

Hűtő

A 2020-as EXC TPI modelleken új a hűtő, ráadásul 12 mm-rel lejjebb került mint az előd modelleken. Ez nem csak a súlypontnak tesz jót, de ergonómikusabb kialakítást tesz lehetővé. Emelett az összeköttetés a hengerfejjel is hatékonyabb áramlást tesz lehetővé. 

 

Kipufogó

A 2020-as modellév egyik fontos előrelépése, hogy tovább javult a motor teljesítményleadása, amiben jelentős szerepe van a kipufogónak. Az új heavy-duty kipufogóba merevítő bordákat préselnek, ami nem csak sokkal ellenállóbbá teszi a sérülésekkel szemben, de halkabb is lesz általa. A kipufogó dobnak nem csak a formája új, de a záró eleme is, valamint minden modellnél hozzá passzoló belső kialakítást kap. A dob műanyag tartója már a múlt, az új modellen hegesztett lemez tartó fület találunk. Az új kipufogó kialakítás egyúttal jobb ergonómiát és megnövelt szabad magasságot is jelent. A dob belselyében új a perforált cső, ami könnyebb tömést tesz lehetővé, mitegy 60 gramm megtakarítást eredményezve. 

Váz

A kétüteműeknél a tömeg alacsonyan tartása kritikus, így valószínűleg nem lepődsz meg, hogy a 250 EXC TPI kategóriájában egyike a legkönnyebbeknek.

Mindegyik EXC modell váza high-tech, könnyű chromoly acél ötvözet, melynek egyes részei hydroforming technológiával készülnek és a legmodernebb robot technikával vannak összehegsztve. A már sokat bizonyított geometria nem változott, de részleteiben megújult, hogy jobb visszajezést adjon és hozzájáruljon a játékosan egyszerű kezelhetőséghez. A hengerfejet a vázzal összekötő elem most már alumíniumból készül. A blokk a lengővilla tengelyen 1°-kal előrébb döntve van rögzítve, ami enyhén növeli az első kerék terhelését, jelentősen javítva az első tapadást. A kevesebb mint 900 grammos segédváz alumínuimból készül és 40mm-rel hosszabb, mint elődje, ami megakadályozza a hátsó sárvédő csapkodását. 

Lengővilla

A 150 EXC TPI egy darabból álló öntött (gravity die-cast) alumínium lengővillája különlegesen erős, kellően rugalmas, ugyanakkor a lehető legkönnyebb.

Kerék 

A 250 EXC TPI Six Days CNC mart aggyal, fekete GIANT felnivel és új, alumínium küllőanyákkal igyekszik minden igényt kielégíteni. Ezentúl ritkábban fognak fellazulni a küllők. Gumi terén sem kötünk kompromisszumot. A legnehezebb körülmények között is jól tapadó Metzeler Extreme kerül a kerekekre. 

Első futómű

Minden EXC modell 48mm átmérőjű WP XPLOR villával rendelkezik. Ennél a villánál az egyes funkciók megosztásra kerültek. Míg rugó mindkét szárban van, addig a nyomó csilapításért a bal, a húzóért a jobb szár felel. Ezáltal nagyon könnyen állítható mind a nyomó mind a húzó csillapítás a villaszárak tetején elhelyezett új állító tárcsával, akár út közben is. 30 klikk rendkívül kis lépéseket, tehát precíz beállítást tesz lehetővé. Kiváló visszajelzést ad és csillapítása extrém használatra is tökéletesen megfelel. 2020-ra új szelepelésssel még egyenletesebb csillapítást sikerült elérni. Az új beállítás magasabban tartja a motor elejét.

Hátsó futómű

A WP XPLOR rugós tag a már sokat bizonyított PDS (progressive damping system) lelke. Ennél a megoldásnál a tag közvetlenül, tehát himbarendszer nélkül kapscolódik a lengővillához. Ez a megoldás könnyebb, kisebb  karbantartás igényű és nagyobb szabad magasságot tesz lehetővé, ami főleg extrém akadályokon jelent előnyt. Progresszív rugó és kétdugattyús progresszív csillapítás, enduro-specifikus hangolással tökéletesen passzol a motor karakteréhez. 2020-ra változtatások sora által sikerült javítani a felütés elleni védelmen, változatlan komfort mellett. Teljesen állítható (gyors és lassú nyomó csillapítás is) így minden pályához és minden felhasználói igényhez hozzáigazítható. 

Fék

High-tech Brembo fékek, könnyű hullámos tárcsákkal az abszolut csúscs amit terepmotoron találhatsz. Hatalmas fékerő és példás adagolhatóság jellemzi.

Üzemanyagtank

Minden EXC modell új, még ergonomikusabb, könnyű polietilén tankot kapott. A negyed forulatos bajonett tanksapka gyors nyitást és zárást tesz lehetővé. Áttetsző anyaga lehetővé teszi, hogy minden pillanatban lásd, hogy mennyi benzin áll még rendelkezésedre. Az üzemanyag pumpa és a szintjelző integrálva van a tankba. A benzin cső castlakozója úgy lett kialakítva, hogy a lehető legkisebb eséllyel sérüljön. 

Légszűrőház

2020-ra a légszűrőház is megújult, hogy hozzájáruljon a motor még jobb működéséhez. Az új kialakítás ugyanakkor jobban védi is a légszűrőt a szennyeződésektől. A nagy Twin-Air szűrő egy okos vázra kerül fel, ami minimálisra csökkenti az esélyét annak, hogy tisztítás után ne a megfelelő helyre kerüljön vissza. Ahogy az a KTM-nél hagyomány, a légszűrő gyorsan, könnyen, szerszám nélkül hozzáférhető.  

Ergonómia és komfort

A KTM több évtizednyi versenytapasztalatát tette bele, hogy az új EXC modellek ergonómiája tökéletes összhangot adjon motoros és motor között. Tökéletes kényelem és mozgási szabadság a körülményektől fügetlenül. Új a hátsó lámpa is, ami tökéletesen illik a sárvédő formájához.  

Kormány

Minden EXC modell kúpos kialakítású, rendkívül erős, alumínium Neken kormányt kap, ami 4 különböző pozíciót enged. Az ODI markolat a gázkar oldalon vulkanizált, a bal oldalon lock-on rendszerű, tehát nem kell sem drótozni, sem ragasztani. Ezeken kívül opcionálisan egy kapcsoló is helyet kap a kormányon, amivel két előre programozott teljesítmény karakterisztika közül lehet választani. 

 

Lábtartó

Kifinomult 'No-Dirt' lábtartóknak köszönhetően nem gyűlik össze annyi sár a lábtartón, mint korában. Az Enduro modellek látartói 6mm-rel feljebb vannak, mint az SX-eken, ezzel is hozzájárulva a megfelelő szabad magassághoz. De ha úgy a kényelmesebb, akkor akár ki is cserélheted őket.

Idomok és grafika

A gyári versenyzők, a KTM R&D részlege és a KISKA Design együttműködésének eredményeként a KTM 250 EXC TPI idom szettje új szintre emeli az ergonómia fogalmát. Az elsődleges cél a fő kontakt pontok meghatározása és maximális mozgási szabadság elérése volt. A sárvédők kialakítása az I-beam dizájn által rendkívül merev, ugyanakkor a lehető legkönnyebb. Új a hátsó lámpa dizájn is, ami tökéletes összhangban van a hátsó sárvédővel és a rajtszám panellel. Az elemek grafikái az öntési eljárás során kerülnek fel, ami jól mutatja, hogy milyen felhasználásra valók. 

Szoftver és elektronika 

A KTM EXC TPI modellek a valaha kétüteműhöz fejlesztett legkomolyabb vezérlő rendszerrel (EMS) vannak felszerelve. Egy rakás szenzor adatait figyelembe véve számítja ki a mindenkor optimális gyújtási időt és a befecskendezendő üzemanyag mennyiségét, így többé nem kell karburátort hangolnod, azzal foglalkoznod, hogy milyen hőmérsékleten, vagy milyen tengerszint feletti magasságon mész, ezt mostantól a motorod önállóan intézi.  

Akkumulátor és kábelkorbács

Kiforrott önindító gondoskodik arról, hogy mindig gyorsan és könnyedén tudd elindítni a motort. Egy hosszú verseny sokadik lefulladásakor nagyra fogod ezt értékelni. A különösen könnyű, 2 Ah-s  Lithium-ion akkumulátor megbízható és biztonságos. Az újratervezett kábelkorbács gócpontja az ülés alatt van, könnyen hozzáférhető, ugyanakkor biztonságos helyen. 

Általános információk motor próbaúthoz

Az igényeidnek legmegfelelőbb próbautat szeretnénk ajánlani, ezért kérünk, hogy figyelmesen olvasd el az alábbiakat és minél pontosabban töltsd ki az űrlapot.

A KTM kínálatában megtalálható motorok felhasználási területe rendkívül széles spektrumon mozog, csakúgy, mint az ügyfeleink felkészültsége, motorozási szokásai. Hogy csak a két végletet említsük, egész más igényei vannak egy kezdő utcai motorosnak, mint egy 20+ év tapasztalattal rendelkező terepezőnek.

Pontosan tudjuk, hogy egy tesztút mennyire fontos neked mielőtt megvásárolsz egy motort. Ezért a tesztet igyekszünk annyira rugalmasan kezelni, amennyire csak lehetséges és minden ügyfelünknek személyre szabni.

Ugyanakkor néhány korláttal is tisztában kell lenned. A motorozás veszélyes üzem! Különösen, hogy egy számodra új járművet próbálsz ki, ráadásul sok esetben a körülmények is szokatlanok.

A biztonságod érdekében ezért a tesztútra az adott kategóriában elvárható védőfelszerelések nélkül nincs lehetőség.

Naked, Supersport, Sport touring, Supermoto és Travel kategóriákban a következő védőfelszerelések kötelezőek: bukósisak, kesztyű, protektor ing, vagy protektoros motoros kabát. Javasolt: motoros csizma és protektoros motoros nadrág viselete.

Enduro, MX, E-Ride kategóriákban a következő védőfelszerelések használata kötelező: bukósisak, kesztyű, térdvédő, terepmotoros csizma, felsőtest védő protektor.Bizonyos környezeti és időjárási körülmények között nem adunk ki tesztmotort, például sötétben, vagy vizes, hideg, csúszós úton.

A tesztmotorozás csak a KTM Centrum munkatársának felügyelete alatt történhet, akinek az utasításait a próba során be kell tartani. Hozzá kell járulnod, hogy tesztútról esetleg videófelvételt készítünk.

Bizonyos esetekben a tesztmotort csak letét (készpénz, vagy tárgyi) ellenében van módunk kiadni! Erről kollégáink adnak bővebb tájékoztatást.

Az esetlegesen okozott károkért teljeskörű anyagi felelősséget kell vállalnod és a saját és örököseid nevében le kell mondanod a próbával kapcsolatban esetlegesen felmerülő kártérítési és fájdalomdíj igényről.

Jó tanácsok próbaúthoz:

  • Tudatosítsd, hogy ez nem egy örömmotorozás. Mi is imádjuk az egykerekezést, a stoppie-t, a teljes gázos kigyorsításokat és a térdkoptató hangját, de nem egy tesztúton! Önmérséklet
  • A próbaút előtt gondold át, hogy a melyek azok a tulajdonságok, amikre különösen figyelned kell. Ergonómia, futómű, fék, motorkarakterisztika, általános kezelhetőség, komfort, stb.
  • Legyél tisztában azokkal a funkciókkal, amiket ki szeretnél próbálni, például különböző üzemmódok, futóműbeállítások, gyorsváltó, stb.
  • A tesztútra kipihenten, arra a leginkább alkalmas állapotban érkezz.
  • A tesztvezetéshez szükséges okmányokat semmiképp ne felejtsd el: személyi igazolvány, lakcímkártya, vezetői engedély.

Jelentkezés tesztvezetésre

| elolvasás
| letöltés

* Ha a vásárlást a jelenlegi motorod beszámíttatásával tervezed, kérünk töltsd ki a következő űrlapot.

Motor beszámítása

Az űrlap kitöltése nem jelent semmilyen kötelezettséget egyik fél számára sem, az kizárólag az értékesítési ügymenet gyorsítását, leegyszerűsítését szolgálja. Végleges ajánlatot kizárólag személyesen és a motorkerékpár szervizünkben történt állapotfelmérését követően áll módunkban adni.
| elolvasás
KTM jármű kategóriák:   Travel   |   Naked   |   Sports tourer   |   Supermoto   |   Supersport   |   E-ride   |   Enduro   |   MX   |